Haloeffekten – bruger du den til din fordel?

Halo effekten - sådan snyder du dig selv igen og igen

Vores hjerne har meget behændigt sørget for at vi ikke skal bruge den mere end højest nødvendigt - den klarer mange ting fint selv.

Helt perfekt ! Hvis den så ellers bare var god til opgaven.... Men det er ikke altid tilfældet.

Et eksempel.

Kig på personerne på billederne her.

Forestil dig, at en er skurk og en er helt.

Hvem er hvad?

Med al sandsynlighed tænker du, at skurken er manden til højre.
Hvorfor?! Nok fordi personen til venstre er "pænere" og passer bedre på vores typiske billede af en good-guy.

Vi har siden vi var helt små lært, at kende forskel på helte og skurke i film og henad vejen lært endnu flere mentale genveje til at kategorisere folk omkring os hurtigt.

Netop derfor vi taler så meget om at gøre et godt førstehåndsindtryk.

 

Definition og eksempler

 

Halo effekten kan defineres som en tendens til at bruge større evalueringer til at bedømme specifikke karaktertræk. Vi bruger med andre ord bredere termer, som attraktiv og imødekommende, til at fastslå personlige karaktertræk som eksempelvis venlig og udadvendt.

Vi tillægger, folk vi kun lige har mødt, personlige kvaliteter baseret udelukkende på vores visuelle indtryk af personen - og vel at mærke kvaliteter, der intet har med udseende at gøre.

Dette fænomen opererer helt ubevidst. Vi hæfter os ikke bevidst om, hvilke værdier vi tilskriver en person alene ud fra hvor tiltalende vi finder dem.

Og vi lader sågar vores vurdering af personen smitte af på produkter, ydelser m.v.

 

 

Selve "halo" - glorie - betegnelsen er kun den halve sandhed og beskriver hvordan vi kan tillægge folk positive egenskaber ud fra et godt indtryk af personen, men den gør sig akkurat lige så gældende med omvendt fortegn.

Og siden Edward L. Thorndike i 1920 første gang beskrev halo effekten i et militært studie er vi ikke blevet nævneværdigt bedre til at håndtere disse fejlantagelser i det daglige.

 

 

Den påvirker lærere i forhold til vurdering af elever, ledere i forhold til vurdering af medarbejdere og kunder i forhold til at vurdere sælgere osv.

Men ved at være bevidste om denne "glitch" i vores system, så kan vi bedre imødekomme den. Og ved at være bevidste om dens virke og effekt, kan vi bruge den til vores fordel i eksempelvis ledelse og salgsarbejde.

 

Hvor bevidst er DU... ?

 

Hør mere om halo-effekten i denne video